ELÄMÄNI PRINSESSA
Olin
tuntenut Naisen kauan, melkein koko elämäni ajan. En edes kunnolla muistanut
aikaa ilman tuota Naista, en muistanut toisten ihmisten käsien pehmeyttä,
lempeitä katseita, hyvänyön suukkoa. Keneltäkään muulta kuin häneltä. Joskus
tunsin ohitsekiitävää mustasukkaisuutta kapellimestarin suudellessa hänen
kättään, mutta ymmärsin sen kuuluvan esitykseen, yleisön viihdytykseen ja
siihen kauaskantoiseen tapaan, jolla kapellimestari antoi ymmärtää arvostavansa
ykkösviulistiaan. En siis oikeastaan koskaan todella ollut ollut huolissani
Naisen ja itseni yhteenliitetyn kohtalon kestävyydestä.
Yhden
hetken entisestä elämästäni kyllä muistin mitä tarkimmin. Silloin, kauan
sitten, olin omissa ajatuksissani, mietin syntyjä syviä ja kesäpäivän lämpimän
auringon säteitä, jotka paahtoivat ikkunan läpi suoraan minua kohti. Lämpö
tuntui suloiselta, mutta kuitenkin oloni oli viileä ja jollain tapaa tyhjä,
valoton. Kaipasin jotakin ja mieleni oli haikea. Juuri sinä hetkenä Nainen
saapui sisään huoneistoon, tuli heti minua kohti ja minä tiesin: Jo ennenkuin
hän sanoikaan mitään, ymmärsin, että kaipaamani asia oli siinä, tuon naisen
hahmossa! Me ajattelimme molemmat samoin, sillä hän kertoi minulle myöhemmin
ihastuneensa minuun tuolla samalla sekunnilla, hänen silmänsä kirkastuivat ja
hymy levisi entistä laajemmin hänen jo valmiiksi iloisille kasvoilleen.
Hänellä
oli kirkkaan oranssin värinen pitkä leninki, jonka kangasta vasten hänen
vaaleat pitkät kiharansa lepäsivät. Luulin hänen olevan ammatiltaan malli, sillä
hänellä oli mallille sopivat klassiset kasvonpiirteet sekä suora ryhti ja
pituutta enemmän kuin monella miehellä. Tosin saman tien mietin, miksi
missityyppinen nainen tuli soittimia myyvään erikoismyymälään. Yleensä sinne
eksyi vain kuivakkaita ja partaisia vanhoja miehiä. Nainen oli siis todellinen
poikkeus arkipäivään, käänsi kaikkien paikalla olevien katseet. Mutta vain minä
lähdin hänen kanssaan ulos liikkeestä, minä vain.
Koska
olin nyttemmin tuntenut Naisen jo vuosikaudet, tiesin hänen hymynsä takana
piilevän toisinaan myös pelkoa omasta asemastaan. Ellei hän harjoittelisi
alituiseen ankarasti ja pitäisi itsensä kunnossa sekä fyysisesti että
henkisesti, tulisi joku toinen ja syrjäyttäisi hänet, ottaisi hänen paikkansa. Toisaalta
Nainen tiesi, ettei sellaista toista todellisuudessa ollut. Hän oli aina ollut
paras ja ainoa.
Olimme
juuri nyt saapuneet romanttiseen Roomaan. Minä odotin takahuoneessa hänen
pukeutumistaan illan kenraaliharjoituksiin. Minä olin jo itse valmis, ei
tarvetta meikkaukseen eikä kampaajan käsittelyyn, ei huolta tummasta leningistä.
Joten minulla oli aikaa enemmän kuin Naisella. Siksi tapanani oli seurata
konsertin muusikoita, kapellimestaria ja laulajia, miettiä mitä näiden mielessä
liikkui, millaisia he ihmisinä olivat ja mitä ajattelivat. Nykyään tosin tunsin
jo heidät melkein kaikki, ei heissä ollut enää kovin paljon uusia mielen
sopukoita, joihin en ainakin olisi jo kuvitellut aiemmin eksyneeni. Tämä ilta
oli kuitenkin poikkeus. Mukana oli uusi kaunis nainen, loistava esiintyjä,
kirkasääninen sopraano, jonka kanssa orkesteri oli ainoastaan harjoitellut, ei
vielä tätä ennen kertaakaan konsertoinnut. Olin huomannut Naisen silmien sinen
tummenneen ja huulten vetäytyneen suoraksi viivaksi monesti sopraanon saadessa
harjoituksissa huomiota ja ylistyksiä taidoistaan kapellimestarin ja muun
orkesterin jäsenten keskuudessa. En tiennyt mistä se johtui, olihan Naisen
kanssa ennenkin muitakin kauniita ja lahjakkaita naisia lavoilla samaan aikaan
töitään tehnyt. Oliko Nainen nyt jostain syystä epävarma, kokiko hän olevansa
uhattuna? Miksi ja millä tavoin?
Nainen
oli huomannut jo varhain kauniin hymyn ja ylitsevuotavan karisman avulla
saavansa paremmin sen mitä halusi, aina ja kaikkialla. Miksipä siis hän ei
hyödyntäisi sitä mitä hänelle oli annettu. Tähän asti se oli hyvin toiminutkin.
Mutta nyt oli elämään saapunut tuo toinen nainen, kilpailija. Sellainen, jolla
selvästi oli sekä samankaltaiset ajatukset että luovuuden lahja.
Uhkakuvana
ehkä oli se, että Nainen todennäköisesti pelkäsi paikkansa menettämistä yleisön
suosikkina, huomaisiko häntä enää kukaan synkässä mustassa leningissään
sopraanon esiintyessä tulipunaisessa puvussaan kuin purkautuva tulivuori, johon
huomio kiinnittyy. Nainen rakasti värejä, ei juuri koskaan pukeutunut
siviilissä mustaan väriin, mutta konserteissa oli sellainen mustan puhuva vuosisatoja
vanha pukeutumiskoodi. Kuka
synkkämielinen sellaisen oli keksinyt... Eikö muka sinfoniaa voinut soittaa
vakavasti jos oli pukeutunut väreihin? Nainen oli tätä asiaa miettinyt aina, ei
ainoastaan nyt Riikinkukon ilmaantuessa hänen elämäänsä. Minä olin hänen
kanssaan samaa mieltä. Minunkaan mielestäni sinfoniamusiikin arvostus ei ollut
pukeutumisesta kiinni. No jaa, muistin kyllä erään toisen vaaleatukkaisen
viulistitytön, joka aikoinaan kyykki lateksipuvussaan, enkä pitänyt minäkään
sitä soveliaana asuna viulistille, en olisi välittänyt olla siinä hänen
kanssaan. Mutta välissä oli muitakin vaihtoehtoja, ääripäähän ei tarvinnut
mennä. Olisin halunnut puhua orkesterin johtajalle asiasta, ehdottaa jotain
muutosta pukuihin, mutta en jotenkaan koskaan saanut sanaa suustani, sillä asia
ei suoraan koskettanut juuri minua, minulta ei vaadittu mustaa pingviinipukua
eikä nilkkoihin asti ulottuvaa mekkoa. Ei minkään väristä. Naisen vuoksi olisin
asian puolesta taistellut, mutta en sitä tehnyt, koska Nainen ei pitänyt
asioihinsa puuttumisesta, hän oli aina itse kaiken hoitanut – ja sitä myöden
myös itse kaiken saanut. Myös jakamattoman huomion. Joka nyt oli vaarassa. Vai
oliko todella? Pitikö vain ja ainoastaan hänen olla aina valokeilassa? Tiesin,
että piti, mutta mieleeni alkoi kertyä paljon kysymyksiä. Oliko Nainen muutakin
kuin esiintyvä taiteilija, jonka persoonaan tietty itsekkyys kuului. Mietin, oliko
hän jopa narsistinen.
Aloin
siinä odotellessani pohtia tuota asiaa, ihmisen luonteen moninaisuutta
yleensäkin sekä Naisen käyttäytymistä. Oliko hänen kuorensa alla puutteita ja
särkyvä sisin? Vai oliko hän vain sairaalloisen itsekäs? En ollut ajatellut
sitä puolta juuri koskaan, olin aina ollut hänen hohtavan persoonansa lumoissa
ja kuullut vain kauniita sanoja hänen suustaan ja nähnyt elämäniloa hänen
silmistään. En tmmärtänyt mistä kumpusi nyt se sanaton voimattomuus joka kasasi
yhteen hänen hartiansa sopraanon purjehtiessa ohi. Mietteeni keskeytyivät viehättävän
sopraanon pysähtyessä kohdalleni, kallistaessaan päätään arvostelevasti,
kumartuessaan hieman ja sanoessaan sitten minulle, että olin todellinen huippuyksilö,
ettei hän ollut nähnyt yhtä kaunista näkyä aikoihin. Tunsin punastuvani ja loin
katseeni nolona alaspäin, tunsin miten hiki melkein virtasi minusta. Sopraano
kosketti minua sormuksin päällystetyillä sormillaan kevyesti, hipaisi vain, ensin
kerran, ja sitten toisen. Hän hymyili ja toiselle puolen suuta muodostui pieni
hymykuoppa, olin nähnyt sen ennenkin. Hän katsoi minua pitkään, näin
syrjäsilmälläni hänen ruskeiden silmiensä syvän värin ja pitkät tekoripset,
joiden avulla myös takarivissä istuvan yleisön huomio kiinnitettäisiin. Halusin
katsoa häneen, mutta arastelin, koska pelkäsin uppoavani hänen tummiin
silmiinsä. Naisen silmät olivat siniset ja kirkkaat, mutta sopraanon silmät
kuin suo, josta oli vaikea päästä pois. Rohkaisin mieleni ja olin juuri
aikeissa nostaa katseeni suoraan häntä kohti, kun Nainen äkkiä ilmaantui
sopraanon ja minun väliini ja tempaisi sopraanon käden pois minusta. Sopraanon
silmissä välähti jotain ilkeää. Hän nosti katsettaan niin, että onnistui
katsomaan Naista alaspäin vaikka olikin
parikymmentä senttiä tätä lyhyempi.
Nainen
kaappasi minut syleilyynsä ja katsoi jäätävästi sopraanoa suoraan silmiin. Sopraano
tuijotti haastavasti takaisin, ei väistänyt Naisen katsetta. Sopraanon
kasvoista ei voinut lukea pelkoa tai pelästystä, ei katumusta tai sovittelua. Vain
uhmaa. He eivät sanoneet toisilleen mitään. Vain tuijottivat toisiaan. Kumpikin
näytti siltä kuin olisi ollut valmis vetämään revolverin esiin ensimmäisenä. Saatoin
sieluni silmin nähdä miten heidän oikeat kätensä hipaisivat aseen perää kotelossa ja kumpikin keskittyi siihen, että
saisi laukaistuksi aseensa ensimmäisenä, kuinka Nainen tietysti ehtisi ensin,
ja sopraano lyyhistyisi paikalleen, punainen hame leviäisi lammikoksi hänen
alleen ja sen helmoille veri tekisi reunustaan. Nainen katsoisi alaspäin ja
hänen suunsa nauraisi ja kasvonsa loistaisivat voittokulun jatkumista, hänen
silmänsä... nykivät! Hyvänen aika! Olin ollut niin kaksintaistelun lumoissa
odottaen vain sitä hetkeä, että sopraano kääntyisi itkien ja juoksisi pois,
mutta mitä tämä nyt oli... Naisen kummatkin silmät nykivät nyt tahdottomasti,
hän ei näyttänyt voivan sille mitään vaikka yrittikin sinnikkäästi tuijottaa
edelleen sopraanoa. Hetken kuluttua Naisen kasvot alkoivat punehtua ja hän
näytti siltä kuin olisi juuri tullut juoksulenkiltä tai saunan kuumuudesta.
”Sama
juttu kuin lapsena. Sain sinut silloinkin aina tolaltasi, luulitko päihittäväsi
minut nyt? Et ikinä onnistu siinä!”, sanoi sopraano ylväästi julman hymynsä
läpi. Hänen silmänsä kapenivat ja hän nosti nenäänsä ylöspäin, heilautti
hiuksiaan. Voittaja kääntyi hitaasti ja arvokkaasti poispäin, heilutteli
kahvasta revolveriaan sormensa ympärillä ja ratsuväki antoi hänelle tietä muodostamalla
kujan, jota pitkin sopraano tummalla hevosella ratsasti rumpujen soittaessa
voiton marssia. Ei vaan siis! Minun oli pakottauduttava takaisin maan pinnalle.
Katsoin Naista ja näin hänet kuvainnollisesti maassa, lyötynä ja voittajansa
löytäneenä.
Nainen
ei mennyt kenraaliharjoituksiin. Hän vain istui paikoillaan pukeutumispöytänsä
tuolilla mykkänä ja synkkänä. Ainoastaan kakkosviulun soittajalle hän sanoi
voivansa huonosti ja käski tämän välittää tietoa eteenpäin. Olin huolissani,
mutten voinut tehdä mitään.
Harjoitusten
loputtua Nainen istui yhä tuolillaan, mutta nyt hän näytti erilaiselta,
sellaiselta, etten häntä tälläisenakaan tuntenut. Hän alkoi hyväillä kylkeäni,
silitti minua pitkään ja mietti hiljaa jotakin. Lähti sitten, mutta kääntyi kannoillaan
vielä kerran katsomaan minua ja iski minulle silmää, nauroi aivan kuin olisi
keksinyt jonkun suuren idean. Olin hämmentynyt. Kaikesta.
Seuraavan
päivän iltana Nainen oli kuten ennenkin, tyyni ja oma itsensä. Esiintyjä, jolla
oli paketti kasassa ja joka vetäisi illan niin kuin pitikin. Niin minä toivoin
ja uskoin. Orkesteri oli juuri saapunut paikoilleen varsinaisena
konsertti-iltana ja sali oli melko lailla täynnä. Soittimet oli jo viritetty
oikeisiin sointuihinsa ja yleisö oli verrytellyt kätensä ensimmäisten aplodien
kanssa. Kaikki oli kunnossa. Kapellimestari toivotteli hyvää iltaa yleisölle ja
kevensi alun jäykkää tunnelmaa parilla vitsinpoikasella illan tarjontaan
liittyen. Luvassa olisi mahtava ilta, näin hän sanoi, jotakin ennenkuulumatonta
ja yllättävää. Minä tiesin, että sopraanolla oli edessään tämän orkesterin
kanssa ensi-iltansa, oliko se sitä kapellimestarin tarkoittama spektaaliutta,
vai mitä oli luvassa, sitä en tiennyt. Tiesin myös, että tätä
konserttikiertuetta varten eräs takarivin viulunsoittajanainen muuntautuisi
yhden kappaleen ajaksi saksalaisen polkan tanssijaksi, hän kävisi vaihtamassa
asiaankuuluvan mekon päällensä ja kengät jalkaansa ja tulisi sitten tanssimaan
lavan edustalle yhdessä esityksen soolosoittajien kanssa, pujahtelisi näiden
väleistä heilutellen kirjavaa hamettaan. Tämän vähän erikoisemman
ohjelmanumeron toivottiin saavan yleisön taputushurmioon ja sillä lailla
osallistumaan konserttiin passiivisen istumisen sijaan. Kapellimestarin lupaama
yllätys saattoi siis myös koskea tätä asiaa. Selityksen siihen minäkin näkisin
pian. Vaikka kuuluin orkesteriin, en silti tiennyt kaikkea, koska aivan
kaikissa tilaisuuksissa en ollut mukana, en esimerkiksi niissä orkesterin
jäsenten palavereissa, jotka koskivat soitto- ja esitysjärjestelyjä sekä muita
esitysteknisiä seikkoja.
Joten
minä odotin. Kiinnostuneena ja valmiiksi lumoukseen uppoutuneena kuten aina.
Minä rakastin konsertteja, rakastin Naisen tapaa soittaa. Hän keskittyi niin
täysin siihen mitä teki, joten uskoin ettei hän kunnolla edes huomaisi ja
muistaisi varmasti yhä polttelevaa katkeruuttaan tätä yllättävää lapsuuden
tuttavaansa kohtaan. Naisen ollessa lavalla hän todella oli siinä, ei ajatellut
mitään muuta. Ja siitä häntä kiitettiin. Siitäkin. Hän oli täydellinen. Ainakin
minulle. En halunnut uskoa edellisiltana mieleeni kivunneita negatiivisia ajatuksia
ja outoja asioita, en halunnut palauttaa niitä mieleeni.
Yllätykseni
oli suurtakin suurempi kun Nainen juuri ennen kuin kapellimestari kohotti tahtipuikkoaan,
nosti nopeasti kättään ja viittoili kapellimestarille joutuvansa käymään
takahuoneessa. Tämä oli hämmästyneen näköinen, mutta koetti sitten kääntää
asian hauskaksi, kääntyi yleisöön päin kohottaen vähän käsiään ja lausahti,
että hyvää kelpaa vähän odottaakin. Yleisö naurahti hieman, ja kaikki
odottivat. Minä katsoin Naisen perään ja olin hämmentynyt ja peloissani.
Romahtiko Nainen uudestaan, eikö hän kestänytkään tätä iltaa ja lavan jakamista
sopraanon kanssa ? Juoksiko hän hän parhaillaan pois talosta, ulos koko
konserttielämästä?
Nainen
oli kyllä ollut takahuoneessa jollain tapaa salaperäinen ja hymyillyt hymyä,
jota en tuntenut. Mutta mikään ei selittänyt tätä. Aika tuntui pitkältä
hiljaisuuden sisällä, minä pälyilin takahuoneen ovelle sekunnin välein. Ja sitten
ovi avautui, ja hän saapui, mutta... mitä? Naisella oli päällään oranssi
kokopitkä leninki, se sama johon hän oli pukeutunut meidän ensi kertaa
kohdatessamme. Hän käveli ryhdikkäänä ja uljaana suoraan paikalleen, tyynesti,
ilman selityksiä, otti viulun käteensä ja nyökkäsi olevansa valmis. Orkesterin
jäsenet katsoivat toisiaan alta kulmiensa, ja kapellimestari joutui
pinnistelemään ollakseen kysymättä mitään ja esittääkseen tämän kuuluvan asiaan.
Mutta minä olin oppinut tuntemaan hänetkin, osasin lukea hänen kasvojaan ja
vartalonsa jännitystä, tiesin, että tämä oli hänellekin suuri yllätys.
Konsertti
alkoi. Yleisö piti Naisen puvun vaihtoa yhtenä tarkoitetuista asioista, olihan
kapellimestari juuri yllätyksiä pohjustanut. Mutta Naista itseään lukuun
ottamatta se oli orkesterin jäsenille
yllätys, sillä ei kukaan soittajista koskaan ennen ollut moista tehnyt, ei ainakaan
omin päin. Joskus muistin miesten kiinnittäneen jonkin ohjelmanumeron ajaksi
viikset nenänsä alle, tai naisten laittaneen päähänsä tiaran, mutta nyt kaikkien
soittajien kasvoista paistoi järkytys.
Nainen soitti voimallisesti ja mahtavasti, hän
sai pian koko sinfoniaorkesterin mukaansa tähän uuteen voimaan. Tunsin kaikkien
sisällä pauhaavan musiikin ja näin ja kuulin sen virtaavan ulos heidän
soittimistaan. Myös yleisö tuntui olevan hurmiossa ensitahdeista lähtien. Nainen
keinutti vartaloaan soiton voimakkuuden mukaan, oli hellä silloin kun soitto
sitä vaati ja melkeinpä aggressiivinen sävelten siihen yllyttäessä. Kuvittelinko
vain vai halusiko hän hukuttaa sopraanon laulun viulunsa sävelten alle
näkymättömiin ja kuulumattomiin?
Minä
tunsin tuon naisen ja tiesin seuraavan kappaleen olevan hänen lempisinfoniansa,
melkein pelonsekaisin tuntein odotin tuota kappaletta. Toivoin, että se menisi
hyvin. Mutta mitä tarkoitti ”hyvin”? Sitä, että soitettiin tyynesti ja huomiota
herättämättömästi, teknisesti oikein ja puhtaasti?
Ja äkkiä minulle tuli hyvin kuuma olo, sydämeni melkein pursui rinnastani ulos
sen lyödessä kiihkeän voimakkaasti, kuulin sen jyskeen ja paukkeen yli kaiken
tuon mahtavan musiikin. Minä äkkiä tiesin mitä Nainen aikoi tehdä!
Ja
kun kappale alkoi, hän nousi hitaasti mutta varmasti ylös seisomaan, teki juuri
niin kuin minä pelkäsin. Vaiko toivoin? En tiennyt mitä ajattelin. Mutta sen
tiesin, että tuo hetki jäisi aina mieleeni. Hänen kanssaan samaan aikaan myös minä
nousin ylös. Yhdessä me soitimme niin kuin tämä olisi meidän viimeinen
soittomme, olimme yhtä musiikissa ja huumaavassa tunteessa. Huomasin myös
yleisön alkaneen nousta seisomaan, rivi kerrallaan, kuin aalto. He taputtivat
ja osoittivat kaikin tavoin suosiotaan. Kapellimestari katsoi meitä pitkään,
mutta jatkoi ohjaamistaan, kääntyi hieman yleisöön päin ja näki ihmisten
reaktiot. Hänen huulilleen kohosi iso hymy, ja hänen oli enää vaikea olla
tilanteen vaatima vakava mies. Huomasin hänen nyökkäävän orkesterille luvan
toimia samoin, ja hänen merkistään ensin nousivat viulistit, ja heidän
jälkeensä soitinryhmä kerrallaan koko orkesteri. Lopulta kaikki salissa
seisoivat, tunnelma huumasi päätä ja minua melkein pyörrytti. Nainen jätti kaikessa
mahtavuudessaan taakseen ihanan sopraanon punaisessa puvussaan, hän oli upeampi
ja parempi kuin koskaan, ja kuin kukaan. Minä olin hänestä niin ylpeä. Ja hän
minusta. Me toisistamme.
Nainen
oli taas sitä mitä hän halusikin. Paras. Ja nyt myös rohkein. En tiennyt oliko
se hyvä vai huono asia. En todellakaan halunnut sitä miettiä. Sellaisena kuin
hän oli minä häntä rakastin, elämäni prinsessaa. Siitäkin huolimatta, että olin
saanut huomata hänenkin olevan vain ihminen. Tämä episodi kokonaisuudessaan sai
minut tajumaan, että olin oppinut hänestä paljon uutta. Kuten myös hänkin
varmasti itsestään. Omalla tavallaan tämä oli elämän käännekohta sekä hänelle,
että myös minulle – meille molemmille elämiemme yhteenkiedottuna lankavyyhtinä.
Ja kun hän peitteli minut viulunkotelooni nukkumaan, olin niin onnellinen. Ilman
minua Nainenkaan ei olisi vaikuttavuudessaan onnistunut. Minä olin ykkösviulu –
nyt, edelleen ja aina.
Kommentit
Lähetä kommentti